Historie


Úvod          Galerie          Zdroje, něco o mě





Carroll Shelby

Vše začalo roku 1923, kdy se v americkém městě Leesburg (Texas, USA) narodil chlapec se jménem Carroll Shelby.
Nikdo tehdy ještě netušil, že se z něj vyklube velikán automobilové historie a jeho jméno budou nést najslavnější roadstery a sportovní vozy světa.Carroll byl obyčejný chlapec, který studoval, odsloužil druhou světovou válku jako pilot-instruktor a zkušební pilot a po návratu domů začal žiť jako farmář s velmi zajímavým koníčkem - závodění. Začal pěstovat kuřata ale jeho druhá várka chytila Newcastelskou nemoc a všechna zahynula, jeho chovatelská kariéra tak skončila neůspěchem - nic se mu zatím nedařilo.
Mnoho dnů jen tak tak stíhal převléct své farmářské oblečení za závodní. Proužkovaná kombinéza se rychle stala jeho vizitkou, reprezentoval tak spodní vrstu obyvatelstva. Postupně vyhrával a v roce 1954 sa stal profesionálním závodníkem. Klikni pro větší obrázek Klikni pro větší obrázek Klikni pro větší obrázek Postupně sa stal velmi populární a na začátku roku 1957 získal ocenění časopisem Sports Illustrated jako "Sports Car Driver of the Year".
Později však musel Carroll ze závodění odstoupit, kvůli problémům se srdcem.

Carroll Shelby měl vždy sen postavit si svoje vlastní auto, prý ve spánku ho kdysi napadlo jméno "Cobra".
Automobilka Ford si v roce 1961 usmyslela, že chce sportovní vůz, který by vyhrával na světových soutěžích.Oslovila tedy Carrolla že by chtěla využít jeho závodních zkušeností a navázala s ním spolupráci. Shelby navázal kontakt s britskou firmou AC, která vyráběla roadstery a nabídl jí, že by AC posílaly své vozy bez motorů do jeho firmy, kde by je pak osadil výkonými motory V8 od Fordu.
Firma AC, která se v tuto dobu potýkala s finančním problémy souhlasila a vývoj vozu začal v roce 1961 v Británii u AC Cars. Shelby výrazně upravil nejnovější fordův motor V8 Falcon, podvozek od AC byl pod dohledem šéfdesignéra AC Alana Turnera zesílen a připraven na zvýšený výkon a kroutící moment motoru, byla použita hliníková kastle.
Klikni pro větší obrázek Klikni pro větší obrázek Vznikla tak "AC Cobra". Na svět tak přišla AC Cobra a vyhrávala jeden závod, za druhým - nejvíce se jí dařilo v třídě GT.
V lednu 1963 na Riverside získala první a druhé místo avšak na dlouhých tratích jako např. v LeMans ji porážely konkurenční Ferrari 250GT a GTO. V rocích 1963 a 1964 vyhrála Cobra díky svému výkonu,svižnosti a malé hmotnosti americký šampionát silničních závodů nicméně její aerodynamika se nemohla rovnat uzavřeným vozům. Daytona coupé
A tak Carroll Shelby spolu s mladým designérem Peterem Brockem vytvořili na podvozku Cobry 289 závodní kupé. Po účasti tohoto kupé na závodě v Daytoně, kde jasně předčilo všechny soupeře, se mu začalo říkat Daytona.
Daytona vyhrála sérii GT a vyhrávala i na okruzích v LeMans, v této době neměla žádnou konkurenci.
V roce 1964 začal Carroll pracovat na nové cobře, do které usadil motor s objemem 6997 cm3 (427 kubických palců), byl přepracován podvozek a zavěšení kol.Nebylo však včas vyrobeno 100 kusů požadovaných FIA k homologaci a tyto cobry nemohli tedy v roce 1964 závodit.Shelby se rozhodl prodat 34 už vyrobených kusů jako ,,polozávodní´´ cestovní vozy. Shelby se nyní soustředil na vývoj Fordu GT-40 a upravování nově vyráběných Ford mustangů.

Prodejní verze Cobry:
1962 Ford 289 V8 (4,7 l) 270koní(závodní verze 376 koní) 225km/h z 0 na 100 za 5,5 sec. 984 kg
1965 Ford 427 (7,0 l) 485 koní(závodní verze S/C 520 koní) 270 km/h z 0 na 100 za 4,3 sec. 1100 kg

Vůz Shelby AC Cobra je jeden z nejvíce kopírovaných vozů v historii. Bylo vyprodukováno ohromné množství replik tohoto vozu, takže originální vozy jsou v současnosti ve veliké menšině. Roku 2004 byla zapsána Shelby AC Cobra na seznam nejlepších sportovních automobilů 60 let.


1965-1967 Ford Shelby Mustang GT 350,GT500

Závodní GT350-R Fordu se prostřednictvím svého manažera Lee Iacocca v roce 1965 opět obrátil na Carrolla Shelbyho, aby mu pomohl vylepšit sportovní image vozů Mustang. prodejní model GT350 Shelby pohotově upravil Ford Mustang fastback nejen po stránce vzhledové, ale i technické a vznikl tak Ford Mustang GT350-R.Tím Shelby vytvořil jeden z nejúspěšnějších silničních závodních aut v Americe.
Aby Shelby zůročil závodní úspěchy, navázal komerčním modelem Ford Shelby Mustang GT 350.Modely z roku 1965 se prodávaly pouze v barvách bílá Wimbledon White s modrými bočními pruhy.Během prvního dne se prodalo 20 000 kusů a za cenu $4500 se Shelbyho mustang stal prodejním hitem GT350 Trans am
Protože původní Ford Shelby Mustang GT 350R byl homologován pro závody jako dvoumístný automobil musel Shelby postavit pro závody Trans Am automobil s karosérií kupé, homologovanou jako čtyřmístnou.Vznikly tak dvě Ford Shelby Mustang GT 350 coupé trans am

Model 1966 nesl základní požadavek- zvýšit prodejnost a objevil se v nových barvách: černá, červená, zelená a modrá (Wimbledon White zůstává).Velkým obchodním úspěchem byl prodej 1000 vozů pro půjčovnu aut Hertz.Auta pro půjčovnu Herz nesly zlaté boční pruhy a mustang označení GT350-H.
Měl i drobné designové úpravy,jako například boční nasávací kapsy.

1967 GT350 Modelový rok 1967 přinesl převratnější změny na vozech Mustang. Na první pohled upoutávají na přední kapotě dva otvory nasávacích kapes,které sahají až do poloviny kapoty, dále se objevuje další nasávací kapsa za oknem na boku vozu. 1967 GT500 Dále pak přibyla dvojice velkých 7" přídavných dálkových světel umístěná uprostřed za mřížkou chladiče. Model 1967 dostal podlouhlá koncová světla a další změnou, už méně viditelnou, bylo rozšíření nabídky o nový motor ,,Big Block´´ s označením 428 Q kode a vznik nového modelu označovaného GT 500.
Všechny modely GT350 v letech 1965-1967 disponovaly motorem Hi-Po 289 o výkonu 306 koní, u sportovní verze GT350-R 350 koní. Verze GT-500 se chlubila výkonem 427 koní.


1968-1969 Shelby Mustang GT350/GT500

Modely roku 1968 přinesly řadu změn. Ze zádi vozu zmizel nápis FORD a nahradil jej nápis SHELBY. Dalšími změnami prošla kapota motoru - otvory nasávacích kapes se přesunuly až na samý začátek kapoty. 68 gt350 convertible Velká kulatá dodatečná světla byla nahrazena menším hranatými mlhovkami po stranách mřížky chladiče.V běžné nabídce se objevilo provedení kabriolet(Convertible). 68 GT500 KR
Úspěchem byla opět dodávka síti autopůjčoven Herz, kterým Shelby dodal 224 vozů v provedení GT 350 H,ale největším úspěchem bylo vytvoření kultovního modelu GT 500 KR(zkratka znamenala King of the Road, tedy král silnic). Tento model byl vybaven motorem FE 428 ci. Tomuto modelu se částečně vyrovnal v roce 1969 Ford svým provedením BOSS 429 a reklamním sloganem ,,Matky odveďte děti z ulic´´. Shelby Mustang GT 350 R coupé Trans Am
V roce 1968 vyrobil Shelby poslední prototyp kupé pro závody Trans Am. V roce 1969 už závodní aktivitu zcela přebral Ford svým modelem BOSS 351.

Modelový rok 1969 byl rok velkých změn. Caroll Shelby přišel s úplně novou a naprosto přepracovanou karoserií pro vozy Mustang. 1970 GT500 Nová karoserie měla nový typ nasávacích otvorů, které vznikly ze zkušeností se stavbou závodního sportovního vozu Ford GT 40(Shelby se na ním podílel).Nový nasávací otvor se objevil na bocích před předním kolem, na vůz se opět vrátil nápis FORD. Shelby opět dodal autopůjčovně Herz 152 vozů v provedení GT 350 H . Novinkou byl motor řady 335 ci M code pro modely GT 350. Tento rok byl posledním rokem spolupráce s koncernem Ford. Jednostranná výpověď ze strany Fordu a oznámení, že s další účastní Shelbyho na projektu se nepočítá znamenala konec modelů Ford Shelby Mustang.


Technické údaje mustangů:
1965/66 GT 350 R(i Trans Am) Ford 289 V8(4,7 l) 350 koní 230km/h z 0 na 100 za 4,9 sec. 1235 kg
1965/66 GT 350 Ford 289 V8(4,7l) 306 koní 200 km/h z 0 na 100 za 6,2 sec. 1270 kg
1967 GT 350(i Trans Am) Ford 289(4,7 l) 350 koní 230 km/h z 0 na 100 za 4,9 sec. 1235 kg
1967 GT 500 Ford 428(7,0 l) 425 koní 225 km/h z 0 na 100 za 4,5 sec. 1490 kg
1968 GT350 Ford V8 OHV 302(5 l) 250 koní 195 km/h z 0 na 100 za 6,3 sec. 1491 kg
1968 GT 350-R Trans Am Ford V8 OHV 302(5 l) 420 koní 240 km/h z 0 na 100 za 4 sec. 1235 kg
1968 GT 500 Ford V8 OHV 428(7 l) 400 koní 225 km/h z 0 na 100 za 6,4 sec. 1624 kg
1969 GT 500 Ford V8 OHV 428 (7,0 l) 335 koní 195 km/h z 0 na 100 za 5,5 sec. 1919 kg

2007 nový Shelby Mustang GT 500

V roce 2007 spatřil světlo světa vůz Ford Mustang GT500 a to Carroll shelby a 2007 GT500 přímo vybízelo Shelbyho k tomu, aby ho obdařil sportovní úpravou. Vznikl tak Ford Shelby Mustang GT 500 a jak už z názvu vyplívá, jedná se o retro nejsvalnatějšího ze všech nmustangů, vzniklého opětovnou spoluprácí Fordu s dnes už dědečkem Carrollem Shelbym po více než pětatřiceti letech. srovnání originálního GT500 se Shelbyho
Nový GT 500 vznikl v Dearborne na půdě forďácké divizie SVT (Special Vehicles Team).
Oproti 300 sériovým koním jich má Shelbyho úprava 456 koní a v nejdrsnější úpravě SuperSnake trhá asfalt dokonce svými 725 koňmi! Produkuje je 5,4-litrový osmiválec z fordovy rodiny agregátů označené MOD, za pomoci přeplňování mechanickým kompresorem.
2007 Shelby GT500 SuperSnake Z předešlých údajů je věci znalým jasné, že to není žádný vysokootáčkový bzučák. A je to přesně naopak : při 6250 otáčkách je po zábavě. Co se však děje do tohto momentu, je více než adekvátní náhradou, hlavně díky maximálnímu kroutícímu momentu 644 Nm (jako 2,5 nejvýkonnější oktávie 2.0 FSI).
2007 Shelby GT500 Na zadní kola je tento moment přenášen prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.
Odpovídajícím způsobem byl upraven nejen podvozek (odpružení, tlumiče, stabilizátory), ale také brzdy. Jejich dodavatelem je firma Brembo, třmeny jsou čtyřpístkové vepředu a dvoupístkové vzadu, kotouče mají průměr 356 mm resp. 330 mm vzadu. Devatenáctipalcová (u SuperSnake 20´´) kola mají obuty pneumatiky o rozměru 255/45. Toto auto si rozhodně zaslouží být zařazeno mezi čistokrevné mustangy a s úpravou Shelbyho se z něj stává ničitel gum.




Další Shelbyho vozy

1964-1969 Ford GT-40
Už při vývoji druhé závodní kobry 427 bylo nanejvýš jasné, že v soutěžícha na dlouhé tratě nemá proti okapotovaným
,,placatým´´ vozům Ford GT40roadster cobra šanci.Shelby se tedy bokem zapojil i do vývoje okruhového Fordu GT-40. Tento vůz hned při prvním startu v roce 1964 v LeMans dlouho vedl a odstoupil až po defektu převodovky.
Při 2. nasazení v roce 1965 musel GT opět ze závodu v LeMans odstoupit, avšak poté vyhrál 4x v řadě v letech 1966-1969.
Motor: vidlicový osmiválec 4195 ccm MKI, 4727 ccm MKI a MKIII, 6997 ccm MkII a MKIV
Ford GT40 Výkon: od 350k při 7200 ot/min (MkI) do 500k při 5000 ot/min (MkIV)
Ford GT40 Převodovka: čtyř nebo pětistupňová
Brzdy: na všech kolech kotoučové s ventilací
Maximální rychlost: 249 až 322 km/h podle motoru a převodovky
Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s



1992 Dodge Viper
Po zrušení spolupráce s Fordem navázal Shelby styky s firmou Dodge.Dodge ViperDodge ViperMezi nejznámější auta na kterých se podílel patří bezesporu Dodge-Viper
Motor: zážehový 10ti válec o objemu 8 l a výkonu 455 koni. Max rychlost: 298km/h a zrychleni z 0 na 100 km/h za 4,1 sec.



2007 Shelby GR-1
Shelbyho konstruktéři použili při stavbě GR-1 Shelby GR-1 Shelby GR-1 osvědčenou a dostatečně otestovanou podvozkovou Fordu GT.To jim sice značně ulehčilo vývoj, ale na rozdíl od GT, který má motor uložený za předními sedadly, je u nového Shelby GR-1 pohonná jednotka umístěna pod podlouhou přední kapotou.Pod kapotou je desetiválec o zdvihovém objemu 6,4 litru, který poskytuje maximální výkon 605 koní a vyvine nejvyšší točivý moment 679 Nm. O dostatečnou přilnavost k vozovce se starají pneumatiky s rozměry 275/40 R18 vpředu a 345/35 R19 vzadu.



2007 Shelby Ultimate Aero
V roce 2007 představil Carrol Shelby vůz Ultimate Aero s cílem Shelby Ultimate Aeropřekonat rychlostní rekord vozu Bugatti VeyronUltimate Aeru se to podařilo a je tak nerychlejším a zároveňShelby Ultimate Aero. nejvýkoňejším sériově vyráběným autem na světě, co splňuje emisní normy.
Shelby Ultimate Aero Max. rychl.: 413 km/hod
Zrychl. 0-100: 2,78 s
Výkon motoru: 1183 koní
Cena: 20 mil. Kč